1-0 voor Danie

Over Nanette Gevoel voor rechtvaardigheid en mode is er altijd geweest. Ze werkte tijdens haar studie communicatie in kledingwinkels en als vrijwilliger bij ngo’s op verschillende korte projecten in binnen- en buitenland. Uiteindelijk kwam ze te werken in de financiële sector. De eerste ideeën voor Our World (OW) zette ze eind 2015 op papier toen ze in Brussel woonde en werkte voor de duurzaamheidsafdeling van ING in België.

‘Danie Bles is nieuwe eigenaar van Amsterdam Fashion Week’ kopte alle media vorige week. De één voelde plots zijn hernia niet meer en de ander schreef powervrouw met hartjes.

Eerlijk, mijn eerste reactie was: “Neee, niet toch?” Maar, dus wel toch. De BN’er styliste die ons vertelt hoe je de look van Sylvie Meis kan kopiëren en nu Victoria Beckham sneakers draagt, jij dat plots ook kunt doen, trekt aan de touwtjes van dit Amsterdamse mode-event. Ja, echt. #needisaymore?

Maar wanneer dit nieuws het deel van mijn hersenen heeft bereikt waar weloverwogen standpunten worden gevormd, is er gelukkig meer ruimte voor nuance.

Fashion Weeks zijn van oudsher voor media en inkopers bedoeld. Maar met de groei van het internet, zijn ze ook steeds meer een consumentenfeestje geworden – inclusief influencers front row. En onder druk van fast fashion ketens die de looks op de catwalk een maand later al in de winkel hebben hangen, introduceerden onlangs verschillende modeweken het ‘see now, buy now’ concept.

Amsterdam-makes-something-of-it-Marije-Seijn-leather

Backstage Amsterdam Fashion Week juli 2017. Ontwerper Marije Seijn voor ‘Amsterdam maakt er wat van’. Fotografie Joanne de Lijster 

Van haute couture naar ready-to-wear

Met Danie aan het roer wordt Amsterdam Fashion Week (AFW) een echt ‘see now, buy now’ event. Niet meer dan logisch dus dat ze AFW verplaatst van januari naar februari, zodat het event aansluit bij het prêt-à-porter schema van de international fashion weeks. Ook wil ze dat het écht een beleving wordt, zo zegt ze in een video-interview met de Telegraaf. “Dat je overal in Amsterdam Amsterdam Fashion Week voelt. Iedere toerist, maar ook iedereen in de mode.” De NRC voegt eraan toe dat ze zich meer op bekende namen uit de modewereld wil richten en de fashionweek.nl-site moet een echt modenieuwsplatform gaan worden.

De focus van AFW lag voorheen meer bij haute couture met veel aandacht voor jonge ontwerpers. En vooral tijdens de laatste editie afgelopen zomer, was duurzaamheid een belangrijk thema. Iris Ruisch, sinds 2016 artistiek directeur van AFW, liet vorige week weten dat ze terugtreedt. Het ‘verschil in visie op de toekomst’ van het mode-evenement tussen haar en de nieuwe eigenaar is ‘te groot’.

Met Danie aan het roer wordt Amsterdam Fashion Week (AFW) een echt ‘see now, buy now’ event

De tijdsgeest aanvoelen

Dat sommige mensen hun hart vasthouden dat AFW met Danie een commercieel styling event wordt, is dus niet geheel ongegrond. Aan de andere kant, met deze nieuwe insteek waarbij er meer ruimte lijkt voor de consument, voelt Danie wat mij betreft heel goed de tijdsgeest aan. Fashion weeks zijn niet meer alleen voor dat klein kliekje modemensen, maar ook voor een breed publiek die van kleding houdt, trends en door de instagram feed scrollt van Negin Mirsalehi (4,4 miljoen volgers!)

Of ik deze ontwikkeling goed of slecht vind?

Als Danie in haar keuzes op een realistische maar ambitieuze wijze rekening houdt met mens, dier en planeet, en vervolgens ‘goede’ kleding dankzij haar commerciële inzicht als warme broodje over de toonbank laat vliegen. Dan hoor je mij in ieder geval niet klagen.

Mee van Nanette

‘Danie Bles is nieuwe eigenaar van Amsterdam Fashion Week’ kopte de media. De één voelde plots zijn hernia niet meer en de ander schreef powervr...

Als student had ik weinig affiniteit met de eenheidsworst van studentenverenigingen: dezelfde polo-shirtjes, broekjes en haardracht....

Geen reactie's

Geef een reactie