De wereld is innovatief en duurzame mode mutserig

Over Nanette Gevoel voor rechtvaardigheid en mode is er altijd geweest. Ze werkte tijdens haar communicatie studie in kledingwinkels en als vrijwilliger bij ngo’s op verschillende korte projecten in binnen- en buitenland. Uiteindelijk kwam ze te werken in de financiële sector. De eerste ideeën voor Our World (OW) zette ze eind 2015 op papier toen ze in Brussel woonde en werkte voor de duurzaamheidsafdeling van ING in België.

Vandaag de dag vliegen de innovaties je om de oren, is het klimaatprobleem onze grootste uitdaging en zal binnen afzienbare tijd het Internet of Things alles en iedereen aan elkaar verbinden. In deze wereld, die op alle fronten volop in beweging is, wordt duurzame mode omschreven als goed voor mens, milieu en ethisch verantwoord. Dat klinkt dan toch een beetje mutserig.

Gek eigenlijk, want we leven steeds bewuster. Biologisch eten heeft zijn eigen ‘cool’ ontwikkeld en elektrische auto’s zijn vanwege Tesla tot een soort statussymbool verheven. En zo zijn er meer ‘goed voor mens, milieu en ethisch verantwoorde’ voorbeelden te noemen, die we niet mutserig vinden.

Toch heb ik het gevoel dat het geitenwollensokken-imago van duurzame mode aan het afkalven is. Dit is mede dankzij mooie merken als Noumenon, MUD Jeans en Alchemist. Met de hype rondom concept stores, omarmden we Charlie + Marie in Amsterdam (zij bestond trouwens al ver voor deze hype) en wennen we langzaam aan kledingbibliotheken als Bij Priester in Den Haag.

Traditionele kledingindustrie ‘mind boggling’ groot

Wat dan wel weer jammer is, dat onderzoek uit 2014 laat zien dat van  de Nederlandse jongeren (16-35) maar 6% early adopter van duurzame kledingconsumptie is. En na wat grasduinen bij het onderzoeksbureau (GFK) en mode brancheorganisaties, blijken er geen recente cijfers beschikbaar noch informatie over de omzet van duurzame kledingmerken in Nederland. We weten dus eigenlijk heel weinig over hoe deze markt zich in Nederland ontwikkeld.

“6% early adopters duurzame mode in Nederland”

Daarentegen weten we over de wereldwijde kledingindustrie genoeg. Zo is zij goed voor tien procent van de wereldwijde CO2 uitstoot. En volgens mode magnaat Eileen Fisher na olie zelfs de meest vervuilende industrie ter wereld. Exacte cijfers hierover zijn trouwens moeilijk te vinden, maar de huffingtonpost weet een aantal interessante cijfers op te noemen. Een belangrijke toevoeging aan deze imponerende cijfers is dat de industrie enorm is.

De kledingindustrie wordt geschat op drie biljoen dollar, dit is 2% van het wereldwijde bruto binnenlands product (!) En vanuit dat oogpuntis het dan ook helemaal niet zo gek dat zij de op twee na meest vervuilende industrie is ter wereld. Daarmee praat ik het niet goed, maar realiseer ik mij wat dat de kansen zijn als deze industrie zich beter zou gedragen.

Het is daarom niet onbelangrijk dat zowel consument, producent, ontwerpers, modelabels, en wie niet meer, voor duurzame mode kiezen.

Foto door Ian Burt

Om dit voor elkaar te krijgen, zouden we branding en marketing niet moeten onderschatten. Zij kunnen duurzame mode het élan van nu en de toekomst geven – in combinatie met meer transparantie uit de industrie zelf, om greenwashing te voorkomen.

“Duurzame mode mag best het élan van nu en de toekomst krijgen”

Mode moet weer front row

De industrie zou ook weer front runner moeten zijn. In plaats van zich bijna te lijken onttrekken aan de ontwikkelingen in de wereld, zou er vol op ingezet moeten worden om zo weer eens echt vernieuwend te zijn. Want laten we eerlijk zijn, de zoveelste revival van de jaren ‘80 hebben we nu toch ook wel gezien.

Maar goed, dat is misschien wishful thinking, als topontwerpers als Marc Jacobs zeggen niet geïnteresseerd te zijn in de vermenging van mode en technologie.

Marc Jacobs @ SXSW 2017, waar hij zei niet geïnteresseerd te zijn technologie onderdeel te laten worden van stoffen in zijn  collecties – Foto door nrkbeta

Fashion of Things

Uiteindelijk gaat het erom dat de mode-industrie duurzamer wordt. Daarvoor zal de industrie mee moeten gaan met de ontwikkelingen in de wereld om haar heen. En in die wereld, zijn de dingen steeds vaker met elkaar verbonden. En vanuit die gedachte, is de term Fashion of Things (FoT) ontstaan.

FoT gaat over verbindingen leggen en kruisbestuiving genereren binnen de mode en met de wereld daarbuiten. Met een blik op de toekomst, in plaats van op de volgende collectie. Hiervoor is innovatie en (gedurfd) ondernemerschap nodig. En in combinatie met ethisch handelen, zou dit uiteindelijk heel veel moois moeten opleveren voor mens, milieu en economie.

Interessante links

Meer van Nanette
Geen reactie's

Geef een reactie