Geen mooie duurzame modemerken? Jawel hoor! Bij BrandMission

Wordt duurzame mode de norm? Lonneke Verbunt stoeit met het antwoord. Ze is eigenaresse van BrandMission, een boetiek in Haarlem met stijlvolle kleding en accessoires die op duurzame wijze zijn geproduceerd. Ze vertelt waarom het antwoord op deze vraag niet simpel ja of nee is. Maar ook dat het aanbod van duurzame modemerken groeit: er is keus!

Dit is een #changemakers verhaal. In deze rubriek vertellen we de verhalen van modeontwerpers en -ondernemers die een visie hebben op de industrie en vernieuwing brengen.

De boetiek in de Zijlstraat in Haarlem heeft een wat onopvallende gevel maar verrast als je binnenloopt. Zowel de ruimte maar zeker ook de collectie. BrandMission verkoopt als enige in Nederland het mooie eco- modemerk Ekyog uit Parijs. En natuurlijk de ‘usual suspects’, zoals het stoere en tegelijkertijd vrouwelijke Alchemist van Nederlandse bodem, het Duitse Armedangels en het Engelse People Tree.

Samen met Lonneke Verbunt (37), vlot en niet voor een gat te vangen, blikken we terug op ruim vijf jaar BrandMission en duurzame mode.

Brandmission-mannequin-in-de-etalage-met-Ekyog

Top van het Franse Ekyog. Een merk dat duurzaam is, maar volgens Lonneke ook echt mooie mode maakt. BrandMission is de enige in Nederland die het merk in de winkel heeft. Fotografie Joanne de Lijster Photography

“Armedangels gaat écht tot de knoop en de rits. Hoe is dit gemaakt?”

Q:

Duurzame mode vijf jaar geleden en nu, wat is de grootst verandering?

A:

“Het aanbod. Vijf jaar terug was het helemaal niet zo makkelijk om een collectie in de winkel te hebben hangen die aansloot bij mijn visie op wat goed is voor mens en milieu, en tegelijkertijd mode uitstraalde. Dat is nu echt anders. Er is volop keus en de collecties zijn mooi en van goede kwaliteit. Je ziet veel jonge merken maar ook merken die door de jaren heen zijn gegroeid. Een mooie voorbeeld vind ik Armedangels. Zij zijn ooit begonnen met organic shirts en prints, maar hebben inmiddels een hele mooie en gevarieerde collectie. En zij gaan écht tot de knoop en de rits. Hoe is dit gemaakt? Een aantal andere merken doen dit ook, zoals Wunderwerk en Studio Jux.”

Q:

Wat is jouw grootste les geweest als ondernemer?

A:

“Elk merk heeft zijn eigen verhaal en dat wilde ik naar voren laten komen met een ‘shop-in-shop’ concept. Maar mensen kopen uiteindelijk kleding die bij hun stijl en budget past. Ik ben toen van het shop-in-shop concept afgestapt. Maar de verhalen achter de kleding die bij ons in de rekken hangt, vertellen we nog steeds. En dat wordt door onze klanten meer dan gewaardeerd. Daarnaast ben ik anders gaan inkopen. Mijn eerste insteek was om samenwerkingen met merken aan te gaan. Maar het belangrijkste is dat je een kwalitatieve collectie aanbiedt. Ik ben na twee jaar kritischer gaan inkopen waardoor de kwaliteit van de collectie in de winkel is verbeterd.”

“Na twee jaar ben ik kritischer gaan inkopen waardoor de kwaliteit van de collectie in de winkel is verbeterd”

Brandmission-Lonneke-Verbunt-klant-winkel-past-kleding

Lonneke Verbunt (rechts) Fotografie Joanne de Lijster Photography

Q:

Op basis van welke criteria bepaal jij of kleding duurzaam genoeg is voor de winkel?

A:

“Duurzaamheid is een heel breed begrip, maar gaat uiteindelijk over goed voor mens en milieu. Voor mij zijn goede arbeidsomstandigheden en geen kinderhandjes aan de producten die bij mij in de winkel hangen de basis. Daarnaast vind ik het belangrijk dat een merk zich inzet om milieuschade te beperken. Als de visie en werkwijze van een merk mij aanspreekt, koop ik bij ze in, maar ook niet altijd alles. Een blouse van Tencel bijvoorbeeld wel, maar als in de vesten naar mijn gevoel te veel acryl zit, laat ik die hangen.”

Brandmission-mannequin-in-de-winkel-met-outfit

Fotografie Joanne de Lijster Photography

“Je moet denk ik realistisch zijn. Een merk verkoopt niet enkel aan mij”

Q:

Als je het ene wel inkoopt bij een merk en het andere niet, is dat niet meten met twee maten?

A:

“Je moet denk ik realistisch zijn. Een merk verkoopt niet enkel aan mij en houdt in de collectieopbouw ook rekening met andere winkeliers. Het gaat wat mij betreft vooral om de visie en intenties van een merk. De wat kleinere merken vertellen graag over hun productie en zijn open over hun impact op het milieu en arbeidsomstandigheden. In combinatie met mijn eigen ervaring, kennis, en vaak aanvullend achtergrondonderzoek, kan ik volgens mij goed inschatten of iets goed in elkaar zit of niet. Bij grotere merken kijk ik wat sneller naar officiële keurmerken, zoals of Fair Wear Foundation of GOTS. Als ik iets niet goed genoeg vind, of het is wat mij betreft niet transparant genoeg, dan koop ik het niet in. Hoe mooi een kledingstuk ook is. Je bent eigenlijk steeds keuzes aan het maken, want er is geen instantie die bepaald of een kledingstuk wel of niet duurzaam is.”

BrandMission-boetiek-ingang

BrandMission wanneer je de winkel binnenstapt. Achterin loop de winkel nog door naar rechts. Fotografie Joanne de Lijster Photography

Q:

Duurzame mode van niche naar norm, gaat dat lukken?

A:

“Dat vind ik lastig om te zeggen. Als ik kijk naar andere winkeliers dan zijn de marges en de prijs vaak toch iets belangrijker dan of iets goed geproduceerd is. (Marges bij duurzame merken liggen wat lager.) Aan de andere kant, je ziet steeds meer merken in beweging komen. Maar als je de norm wil zijn, dan moet je de massa kunnen bedienen. Die shopt onder andere bij de Bijenkorf waar om de zoveel weken de collectie wordt vernieuwd om klanten te blijven boeien. De merken die ik heb hangen, hebben vaak maar twee hoofd collecties per jaar. Ik denk dat het daarom qua planning nog niet haalbaar is om een warenhuis van dat formaat te bevoorraden. Er is dus nog een lange weg te gaan. Maar het aanbod en de vraag groeit en zal blijven groeien, dat staat wat mij betreft vast.”

“Het aanbod en de vraag naar duurzame mode zal blijven groeien, dat staat wat mij betreft vast”

Kom eens lang bij BrandMission

BrandMission, Zijlstraat 85 in Haarlem, verkoopt kleding, schoenen, accessoires en een aantal andere producten die op een zo duurzaam mogelijke wijze – goed voor mens en milieu – zijn geproduceerd. De collectie is vooral gericht op vrouwen, maar er is ook een beperkte mannencollectie. Een deel van de collectie is ook te koop via de eigen webshop. (www.brandmission.nl)

Meer over

Lonneke Verbunt, eigenaar en oprichter boetiek BrandMission in Haarlem

Favoriete kledingstuk: Jeans met een wat meer chique top en nette schoenen. Maar ook jasjes en in de winter een jeans met een trui. En blouses.

Favoriete merk: Ekyog; duurzame mode zoals het is bedoeld. Tops van Alchemist, die zijn stoer en vrouwelijk tegelijk. Jeans van Nudie Jeans en LangerChen voor een jas.

Favoriete winkel: Lokale winkels en komt door tijdgebrek eigenlijk vooral in de Zijstraat. Voor kinderkleding gaat ze naar ‘Bij Saar Thuis’ (ook in de Zijlstraat)

De winkel is de hele week geopend en doet mee aan de jaarlijkse Haarlemse Shopping night op 17 juni.
Geen reactie's

Geef een reactie