Na deze column twitter ook jij #WhoMadeMyClothes

Over Nanette Gevoel voor rechtvaardigheid en mode is er altijd geweest. Ze werkte tijdens haar studie communicatie in kledingwinkels en als vrijwilliger bij ngo’s op verschillende korte projecten in binnen- en buitenland. Uiteindelijk kwam ze te werken in de financiële sector. De eerste ideeën voor Our World (OW) zette ze eind 2015 op papier toen ze in Brussel woonde en werkte voor de duurzaamheidsafdeling van ING in België.

De meeste mensen weten dat kleding in bulk kopen bij het Rokin niet de meest sympathieke keuze is voor mens en milieu. Toch doen we het. De verborgen activist in mij schreeuwt: ‘koop ergens anders!’ Maar ik weet ook dat schreeuwen vanaf de zijlijn niet zoveel zin heeft, temeer omdat er nog geen écht goed duurzaam alternatief is voor de consumentenmassa. De heilige graal die duurzame mode ‘hip’ maakt, hebben we nog niet gevonden en het lijkt lastig en complex. Maar soms, is het ook heel simpel: #WhoMadeMyClothes?

#WhoMadeMyClothes is de hashtag van Fashion Revolution, een wereldwijde activistische beweging die strijdt voor meer transparantie in de mode-industrie door deze simpele vraag te stellen. En deze is relevant, want wereldwijd werken er zo’n 75 miljoen mensen direct in de mode- en textielindustrie die onder vaak erbarmelijke arbeidsomstandigheden jouw favoriete colbert in elkaar naaien. Fashion Revolution geeft deze mensen een gezicht, het gehele jaar door en met name tijdens Fashion Revolution Week. Dit jaar van 23-29 april. Let maar eens op, wereldwijd taggen mensen op social media modemerken en vragen #WhoMadeMyclothes?

Levi's-Topman-Zara-McQueen-Gucci-Fash-Revolution-Nederland

#WhoMadeMyClothes? @Levi’s @Topman @Zara @McQueen @Gucci

Iedereen draagt kleding. Dus vraag #WhoMadeMyClothes?

Fashion Revolution groeit en bereikt steeds meer mensen. Zo steeg het aantal impressies van de hashtag  op social media in 2017 naar 533 miljoen, 250% meer ten opzichte van 2016. Maar ook hier duikt weer de vraag op: wie bereiken we nu echt? Het huidige Fashion Revolution publiek, de bewuste mode-activisten, instagrammen er heus wel op los. Maar de rest dan? Kort geleden was ik in de naïeve veronderstelling dat mode professionals in Nederland toch wel bekend zouden zijn met Fashion Revolution – of in ieder geval met Rana Plaza. Maar niets is minder waar. ‘Rana Plaza, wat is dat?’ Vroeg iemand mij. En ik legde uit dat ‘op 24 april 2013 de kledingfabriek Rana Plaza instortte in Bangladesh. Met 1138 doden en meer dan 2500 gewonden werd de ramp wereldnieuws. Het was de aanleiding voor Carry Somers en Orsola de Castro om Fashion Revolution op te richten’. Bij de desbetreffende persoon ging er een belletje rinkelen en ik stond weer met beide benen op de grond.

Uiteraard zou ik graag zien dat alle bewuste modeliefhebbers #WhoMadeMyClothes gaan instagrammen en hun volgers opzwepen mee te doen. Maar om de mode-industrie ervan te doordringen dat verandering ‘nu’ nodig is en niet ‘morgen’, is het belangrijk dat ook ‘gewone’ modeliefhebbers #WhoMadeMyClothes omarmen. Of nee, laten we nu eens écht ambitieus zijn en inzetten op dat iedereen #WhoMadeMyClothes omarmt! Want ook al heb je een verschrikkelijke hekel aan mode, ik weet zeker: ook jij draagt kleding.

#WhoMadeMyClothes? @Levi’s @TommyHilfigger @Zara @Forever21 @Topshop @Balenciaga

Elkaar scherp houden met Fashion Revolution Week

Fashion Revolution gaat over de mode-industrie, maar ook over meer dan mode alleen. Het gaat over een belangrijk deel van ons bedrijfsleven transparanter maken – wereldwijd. Mode is geen oppervlakkig ‘industrietje’, maar een biljoenen industrie die voor miljoenen mensen werkgelegenheid biedt. Het gaat over dat je als bedrijf, groot en klein, niet zomaar kan weglopen voor je verantwoordelijkheden. Dat je als individu compassie toont voor je medemens en zorgt voor de aarde waarop we leven. Want welke moeder wil nu kleding dragen die gemaakt is door een kind? Welke studente wil een jurk dragen die gemaakt is door een leeftijdgenote, die het geld wat ze daarmee verdient moet afstaan voor haar bruidsschat? Als goedverdienende manager die graag een mooi pak draagt, waarvoor niet een pak van duurzame materialen?

Fashion Revolution vraagt ons niet om nooit meer bij grote ketens te winkelen, maar vraagt ons verantwoordelijkheid en transparantie op te eisen van modemerken en retailers. Met #WhoMadeMyClothes houden we de druk op de ketel. Als we een duurzame mode-industrie willen en de weg ernaar toe willen versnellen, dan is het belangrijk dat merken, producenten, retailers, individuen, en alle andere betrokken partijen elkaar scherp houden. Fashion Revolution Week is daarvoor een perfect moment.

Bezoek op 24 april, vanaf 19u00 Pakhuis de Zwijger. Op deze avond krijgen modemerken die koploper zijn op gebied van duurzaamheid, zoals Mud Jeans, MYOMY do goods, Loop a life, The Knitwitstable en meer, een platform. Ook vertonen we de docu Fashion Factories Undercover, een eerste undercover-verslag vanuit de sweatshops van Bangladesh en hebben we een panel met Suzan Cornelissen (Schone Kleren), Jef Wintermans (coördinator convenant Duurzame Kleding en Textiel) en Joy Roeterdink (CSR Manager Suit Supply).

Heeft posten op social media #WhoMadeMyClothes zin?

Ja, #WhoMadeMyClothes heeft impact. In 2017 steeg het aantal impressies van social media posts met de hashtag #WhoMadeMyClothes naar 533 miljoen, dit is 250% meer dan in 2016. Ook verdubbelde het aantal merken dat in 2017 reageerden met #IMadeYourClothes ten opzichte van 2016. Het aantal landen dat dit jaar meedoet, is ook gestegen. Van meer dan 90 in 2017, naar meer dan 100 in 2018.

Vijf jaar vooruitgang

Wereldwijd werken er 75 miljoen mensen direct in de mode- en textielindustrie, waarvan zo’n 80% vrouw. Vijf jaar na het instorten van Rana Plaza zijn veel van hen nog steeds slachtoffer van fysieke en verbale mishandeling, onveilige arbeidsomstandigheden en lage lonen. Een ‘Fashion Revolution’ is dus nog steeds nodig, maar we benadrukken ook dat er in de afgelopen vijf jaar vooruitgang is geboekt op gebied van arbeid, milieu en transparantie:

  • Honderden fabrieken in Bangladesh zijn veiliger. Meer dan 1300 fabrieken zijn geïnspecteerd sinds Rana Plaza en 1,8 miljoen arbeiders hebben informatie over veiligheid ontvangen.
  • De Bengaalse regering heeft het minimumloon met 77% verhoogd tot $68 per maand.
  • Achttien grote merken en retailers hebben ‘ACT’ ondertekend om leefbare lonen te realiseren voor arbeiders met collectieve arbeidsovereenkomsten die voor de hele industrie gelden en gekoppeld zijn aan inkooppraktijken.
  • Merken zijn begonnen het gebruik van giftige chemicaliën terug te dringen. Meer dan 70 merken en leveranciers hebben zich gecommitteerd aan ‘Detox 2020’ en verwijderen schadelijke chemicaliën uit hun toeleveringsketens.
  • In Nederland hebben meer dan 70 merken het Convenant Duurzame Kleding & Textiel van de overheid getekend. Met het convenant bundelt een brede coalitie haar krachten en gaat aan de slag om de kleding- en textielsector te verduurzamen.
Doe mee met Fashion Revolution Week en post #WhoMadeMyClothes

Rambler-@Patta-@Coolcat-@Nike-@Kappa-Fashion-Revolution

#WhoMadeMyClothes? @Patta @Coolcat @Nike @Kappa

Hoe

  • Maak een ​​selfie met jouw kledinglabel, tag het merk op sociale media en vraag #WhoMadeMyClothes

Of:

  • Schrijf een brief naar een modemerk, vraag hen transparanter te zijn en zich te committeren aan het betalen van een leefbaar loon
  • Schrijf een brief naar lokale politici, geef aan dat je betere omstandigheden wilt voor werknemers en dat de mode-industrie zijn milieu-impact overal ter wereld zou moeten verminderen.
  • Probeer een #Haulternative: repareer, hergebruik, recycle of ruil je kleding met een vriend.
  • Koop beter: kies voor kledingmerken met een positieve sociale of ecologische impact, of koop bij een goed doel of vintage winkel
  • Bekijk de Fashion Transparency Index, die tijdens Fashion Revolution Week uitkomt
  • Schrijf een liefdesverhaal over een kledingstuk dat veel voor je betekent. Hoe je dat doet, vind je hier.

Organiseer of bezoek een Fashion Revolution-evenement bij jouw in de buurt.

Meer van Nanette
Geen reactie's

Geef een reactie