Next Fashion Talent #5: Sharita Karsten

Wie zijn de modeontwerpers of -ondernemers van de toekomst die design en sustainability naadloos weten te combineren? Wij spreken met deze (jonge) talentvolle ontwerpers en ondernemers. Dit keer modeontwerper Sharita Karsten. Ze studeerde vorig jaar af en viel op met haar collectie NOT MADE ON MARS. Niet alleen om de designs, maar ook om haar verhaal.

Sharita-Karsten-not-made-on-mars-collectie-editorial

Editorial shoot van Sharita’s afstudeercollectie NOT MADE ON MARS

Sharita-Karsten-modeontwerper

Wie is Sharita Karsten?

Geboren: 15 september 1991
Studie: Bachelor Fashion Design Willem de Kooning Academie
Favoriete kledingstuk: Dries van Nooten schoenen, bordeaux rood met hak van een soort groen (fake) slangenleer en panterprintje.
Favoriete merk of winkel: Pringle of Scotland

Bekijk het portfolio van Sharita en volg haar op Instagram.

Q:

Wat drijft je om met mode, duurzaamheid en innovatie bezig te zijn?

A:

“Toen ik aan mijn studie begon was ik totaal niet met duurzaamheid bezig. Dit kwam pas tijdens mijn stage in Australië in 2017. Het verbaasde mij dat daar nog steeds zoveel plastic wordt gebruikt. Per drie producten gebruiken mensen één plastic tas. In Nederland gaan we hier veel bewuster mee om. Deze ervaring heb ik verwerkt in mijn afstudeercollectie. Ik vroeg mij af: ‘Wat zouden we dragen als we ons moeten kleden met enkel spullen die we om ons heen hebben? In mijn vooronderzoek heb ik bijvoorbeeld een stuk stof gevilt van de haren van mijn hond, een lap gemaakt van moeren en kettingen en gebreid met elektriciteitskabels. Op basis van dit vooronderzoek besefte ik dat de herkomst van kleding voor mij heel belangrijk is en dat dit naar waarheid verteld zou moeten worden. Ik geloof niet dat consumenten gaan veranderen als ze niet weten waar iets vandaan komt. Het is aan de industrie om meer context te geven aan het begrip duurzaamheid.”

“Ik heb een lap gemaakt van moeren en kettingen en gebreid met elektriciteitskabels”

Q:

Welk (maatschappelijk) probleem wil je aankaarten met je werk?

A:

“Bijdragen aan meer bewustwording, dat mensen weten waar hun kleding vandaan komt en dat dit verhaal naar waarheid verteld wordt. Met mijn afstudeercollectie ‘NOT MADE ON MARS’ heb ik dit al geprobeerd te doen. De naam is een verwijzing naar dat kleding ergens op deze aarde is gemaakt en dus een herkomst heeft. Kleding is er niet ‘opeens’, daar gaat een heel proces aan vooraf. Iets wat consumenten zich vaak niet realiseren. Wat ook niet helpt, is dat er vrijwel geen Europese regelgeving is wat betreft de vermelding van het ​land van herkomst in een kledingstuk. Hierdoor kunnen merken praktisch alles op een label zetten. Hier ben ik achter gekomen tijdens mijn afstudeeronderzoek.

Door mijn werk bij brillenmerk Ace & Tate, weet ik dat het land van herkomst van een product wel degelijk wat uitmaakt voor consumenten. Eerder produceerde Ace & Tate uitsluitend in Italië. Toen de fabrikant de groei niet meer aan kon, bleek er geen enkele Italiaanse producent die de gehele productie in Italië kon doen. Er is uiteindelijk een bewuste keus gemaakt om de productie deels naar China te verhuizen, zonder dat er is ingeboet op kwaliteit. Ik heb een aantal keren gemerkt dat klanten ‘Made in China’ op de brillen zagen staan en daar niet positief op reageerden. China wordt toch geassocieerd met goedkoop, mindere kwaliteit en minder goede arbeidsomstandigheden, terwijl dit helemaal niet het geval hoeft te zijn. Ofwel: gebrek aan kennis kan leiden tot onterechte vooroordelen, vandaar dat ik het zo belangrijk vind dat het verhaal over de herkomst van kleding naar waarheid verteld wordt.”

Sharita-Karsten-not-made-on-mars-collectie-catwalk-girl

Sharita-Karsten-not-made-on-mars-collectie-catwalk-woman

Catwalk show van Sharita haar afstudeercollectie, NOT MADE ON MARS

“Ik vind het belangrijk dat het verhaal over de herkomst van kleding naar waarheid verteld wordt”

Q:

Op welke manier hoop je dat jouw ontwerpen bijdragen aan de oplossing van het maatschappelijke probleem?

A:

“Ik hoopte heel erg dat het verhaal achter mijn afstudeercollectie en mijn statement ‘NOT MADE ON MARS’ zou overkomen en aanzetten om na te denken over de industrie. Ik heb de collectie gecombineerd met twee campagnebeelden waarin ik tekst en beeld heb gecombineerd om het verhaal zo nog duidelijker over te brengen. Ik vind het ook heel leuk om dit proces, voordat kleding in de winkel hangt, te laten zien. Wanneer consumenten meer kennis hebben over de mode-industrie, kunnen ze meer gefundeerde kleding aankoopbeslissingen maken. Op de collectie heb ik veel positieve feedback gehad, zowel uit eigen kring maar ook daarbuiten. Zo ben ik gevraagd om voor de Dutch Sustainable Fashion Week een collectie te maken.”

Q:

Hoe heb je esthetiek weten te verweven met duurzaamheid en functionaliteit?

A:

“In mijn ontwerpen verwijs ik op subtiele en minder subtiele wijzen naar het ontwerp- en productieproces van kleding. Ik heb hiervoor gekozen om zo nogmaals de herkomst van onze kleding te benadrukken. Voor de collectie heb ik bijvoorbeeld uitvergrote kledinglabels laten breien waarvan ik o.a. een broek heb gemaakt. Niet per se functioneel, omdat de broek vrij zwaar is geworden. Wel kaart het duidelijk, maar toch op een visueel esthetische manier, het verhaal rondom de herkomst van kleding aan. Iets subtieler, heb ik bewust kruissteken in de ontwerpen verwerkt. Normaal gesproken zie je deze steken bijvoorbeeld in de split van een jas, zodat deze tijdens het transport netjes blijft. Wanneer je het kledingstuk in gebruik neemt is het de bedoeling dat je deze kruissteken eruit haalt. Als consument heb je deze subtiele verwijzing wellicht niet door, maar mensen uit de mode-industrie zal het wellicht wel opvallen. Verder heb ik stad en land afgelopen, omdat ik alleen maar gebruik wilde maken van reststoffen die nog steeds prachtig zijn. Dit voor de esthetische waarde van de collectie.”

Sharita-Karsten-not-made-on-mars-collectie-editorial-man

Editorial shoot van Sharita haar afstudeercollectie, NOT MADE ON MARS

Q:

Wat zijn je toekomstplannen en dromen?

A:

“Ik ben in juli 2018 afgestudeerd en hoop een baan in de mode te vinden. Het allerliefst natuurlijk als ontwerper bij een bedrijf dat past bij mijn normen en waarden. Maar als de functie misschien meer richting duurzaamheid gaat, zou ik dat ook interessant vinden. Ik zou in ieder geval heel graag willen bijdragen aan het verduurzamen van de mode-industrie en gebruik maken van podia om consumenten nog meer te vertellen over het verhaal achter hun kleding”

Q:

Welke Next Fashion Talent nomineer jij en waarom?

A:

“Jason, een oud-collega bij Ace & Tate. Hij heeft samen met een vriend het merk Olivier Josepha opgezet. Alles is made to order en ze werken met kleine ateliers in Nederland. Ik vind het super knap dat het hun lukt om op deze manier en in Nederland te produceren.”

“Ik zou gebruik willen maken van podia om consumenten meer te vertellen over het verhaal achter hun kleding”

Meer #NextFashionTalents

Deze keer in Next Fashion Talents het modeduo Oliviér Josepha. Op authentieke en respectvolle wijze kaarten ze maatschappelijke thema’s aan....

Wie zijn de modeontwerpers of -ondernemers van de toekomst die design en sustainability naadloos weten te combineren? Dit is het verhaal van Sharita K...

Who are fashion's future designers and entrepreneurs, who seamlessly integrate design and sustainability? Meet Sarah Mayer....

Geen reactie's

Geef een reactie