Onderzoek

Hoe beoordeel je of kleding die je koopt goed is voor mens, milieu en dier? En waarvoor gaat verduurzaming van de mode-industrie zo langzaam? Onderzoek naar ons consumptiegedrag, nieuwe technologieën of kennis van stoffen kunnen antwoorden geven op deze vragen. Interessante onderzoeken vertalen we daarom naar vlot weg te lezen artikelen.

Fysieke-winkels-moeten-duurzaamheid-beter-zichtbaar-maken-artem-beliaikin-unsplash

Onderzoeksveld: Consumentengedrag

Fysieke winkels moeten duurzaamheid beter zichtbaar maken

Voor gedragsverandering moeten mensen éérst moet begrijpen waarom het belangrijk is om duurzame kleding te kopen, alvorens zij hun gedrag kunnen veranderen. Hiervoor is het beschikken van kennis en informatie cruciaal. Op basis van dit principe en onderzoek, ontwikkelde studente Noef Abdulhussain twee winkelconcepten. In dit artikel meer over haar resultaten en de winkelconcepten.

Onderzoeksinstituut: Hogeschool van Rotterdam, Commerciële Economie – Creative Marketing & Sales
Type onderzoek: derdejaars onderzoeks- en conceptopdracht
Onderzoeker: Noef Abdulhussain
Download het rapport onderaan het artikel

Onderzoek-our-world-tuanh-lam

Onderzoeksveld: Consumentengedrag

Dit zijn we bereid te betalen voor duurzame producten

In hoeverre zijn consumenten écht bereid om duurzamer te leven? Wat hebben zij hiervoor over en welke rol speelt informatie hierbij? Dit heeft Tuanh Lam, onder meer werkzaam voor de Responsible Denim Alliance, onderzocht.

Onderzoeksinstituut: Vrij Universiteit en de Universiteit van Amsterdam, joint program Entrepreneurship
Type onderzoek: Master scriptie
Onderzoeker: Tuanh Lam
Download het rapport in het artikel

Onderzoek-our-world-tal-daniel

Onderzoeksveld: Consumentengedrag

Duurzame consumptie stimuleren is de attitude-behaviour gap overwinnen

Het bestaat. Een duurzaamheid paradox tussen de duurzame en niet-duurzame groep consumenten. En heeft een negatieve invloed op de consumptie van duurzame producten – blijkt uit de masterscriptie van Tal.

Onderzoeksinstituut: Universiteit Utrecht, opleiding Business Development and Entrepreneurship
Type onderzoek: Master scriptie
Onderzoeker: Tal Daniel
Download het rapport in het artikel

Foto door Georgie Pauwels

Wouter-Kuik-convenant-duurzame-kleding-en-textiel-fabriek-india

Onderzoeksveld: Beleid

De business case voor duurzame mode is bijzonder

Waarom modebedrijven deelnemen aan het convenant Duurzame Kleding en Textiel? Wouter zocht het uit. In dit artikel de antwoorden.

Onderzoeksinstituut: Universiteit Leiden, Economics and Governance
Type onderzoek: Master scriptie
Onderzoeker: Wouter Kuin
Download het rapport in het artikel

Ga terug naar het magazine