Slow fashion brand met dé modeklassiekers. Dat is Teym

Niet fast, maar slow, Geen trends, wel tijdloos. Klassieke mode-items van mooie kwaliteit die zo lekker zitten dat je ze afdraagt. Dat is Teym. Het slow fashion label van ontwerper Maxime Cartens, waarmee ze de ‘impeccable wardrobe’ creëert voor mannen en vrouwen.

Dit is een #changemakers verhaal en long read. In deze rubriek vertellen we de verhalen van modeontwerpers en -ondernemers die een visie hebben op de industrie en vernieuwing brengen.

Interview Maxime Cartens

Ontwerper en founder slow fashion brand Teym

Ze heeft haar blonde haar in een staart en draagt rode lippenstift – dezelfde kleur als haar trui van eigen ontwerp. We spreken Maxime Cartens in haar showroom en kantoor, gevestigd in het pand waar ze als kind opgroeide, aan de de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam.

“Drie jaar geleden lanceerde ik Teym met de parka, een echte klassieker in de mode. Eerst wilde ik het bij de parka houden, maar omdat ik zelf geen mooie tas kon vinden waarin mijn laptop pastte, ontwierp ik hem zelf. Een strakke leren rugtas die je ook prima als werktas kan gebruiken. Zo ontstond het idee om de ‘impeccable wardrobe’ te ontwerpen. Dus na de tas is er nu ook de warme trui.”

En dit is nog maar het begin. Om de ‘impeccable wardrobe’ compleet te maken, staan op haar wensenlijstje nog een witte blouse, wit t-shirt, jeans, een net pak, een jogging pak en schoenen. Geen snel op elkaar volgende collecties, maar elk jaar één klassieker. De slow fashion garderobe groeit ‘one classic at at time’ en alle items blijven beschikbaar. “Ik wil met Teym een garderobe creëren die bestaat uit allemaal favoriete kledingstukken en accessoires.”

Teym’s slow fashion garderobe groeit ‘one classic at at time’

Maxime-cartens-teym-merino-sweater-ow-magazine-fotograaf-joanne-de-lijster

Maxime in het atelier en de showroom van Teym. Ze draagt de door haar ontworpen ‘ Turtleneck Sweater’. Fotografie Joanne de Lijster

Een garderobe vol favorieten

Haar ontwerpproces begint met de vraag: wat maakt een kledingstuk of accessoire favoriet? “Voor de trui heb ik verschillende mensen gevraagd wat hun lievelingstrui is, waarom, hoeveel die heeft gekost en hoeveel ze er voor over zouden hebben. Daaruit komen een aantal kenmerken en een prijs. En op basis daarvan start ik met ontwerpen.”

Ze moet lachen. “Toen ik mode ging studeren aan ArtEZ, dacht ik dat ontwerpen vooral groots en opvallend moest zijn. Baljurken en opzichtige patronen. Maar als snel kwam ik erachter dat ik het veel belangrijker en interessanter vond om kleding te ontwerpen die comfortabel zit, voldoet aan waar het voor bedoeld is en er tegelijkertijd mooi uitziet.”

Haar stijl is dan ook simpel en clean. “Teym is een unisex modelabel, al heb ik dat van te voren nooit zo bedacht. De materialen en een goede fit zijn het belangrijkst.” De trui past mannen en vrouwen prima en ook de tas wordt aan beide verkocht. De parka kent wel een model speciaal voor mannen en vrouwen. “De pasvorm ontloopt elkaar niet veel, maar mannen en vrouwen hebben toch een ander postuur. Voor een goede fit moet je daar rekening mee houden.” De jas voor mannen wordt uiteindelijk ook gewoon door vrouwen gekocht. Maar mannen kiezen nooit voor het vrouwelijke model, met iets meer taille.

Maxime-cartens-the-merino-sweater-teym

Maxime draagt de door haarzelf ontworpen ‘Crewneck Sweater’, met daaronder een witte kol. Fotografie Joanne de Lijster

“Toen ik mode ging studeren, dacht ik dat ontwerpen vooral groots en opvallend moest zijn”

Maxime-cartens-teym-portret-ow-magazine-fotograaf-joanne-de-lijster

De rode ‘Crewneck Sweater’. Fotografie Joanne de Lijster

Veroveren van de markt

De parka werd al snel een succes. “Het is enorm lastig om als klein label een plek op de markt te veroveren. Maar ik heb het geluk gehad dat de Bijenkorf de parka oppikte. Dat helpt.” Ondanks deze welkome successen, ligt de focus op online en later zou ze eigen winkels willen openen in steden als Amsterdam, Londen en New York. Ze werkt bewust niet met tussenpersonen, zodat ze de prijzen zo laag mogelijk kan houden. Of laag, de trui is 120 euro, de tas en jas ruim 300 euro. Maar concurrenten in dezelfde kwaliteitsklasse rekenen het dubbele.

“Door te kiezen voor kwaliteit en tijdloze klassiekers, wil ik een alternatief bieden voor de fast fashion cultuur en overproductie. Maar ik let ook op hoe mijn ontwerpen worden geproduceerd. Al mijn productielocaties heb ik zelf uitgekozen, ik bepaal zelf wanneer ik langskom en welke vragen ik stel, dus ook over onderwerpen als arbeidsomstandigheden. En wanneer een nieuw item voor de eerste keer in productie gaat, sta ik ernaast. Voor nu is dit voor mij de enige manier om grip te krijgen op de productiekant.”

Voor een klein label dat op een verantwoorde wijze probeert te produceren, is het onmogelijk om te concurreren met de grote winkelketens. Toch hoopt ze mensen te inspireren om meer uit te geven voor een kwalitatief mode-item, dat je niet zomaar vervangt voor een volgende trend. En dat steeds meer modelabels zich aangetrokken voelen tot het idee: minder produceren, met meer kwaliteit.

“Ik heb het geluk gehad dat de Bijenkorf de parka oppikte. Dat helpt”

Maxime-cartens-teymt-the-bag-ow-magazine

Maxime draagt ‘The Turtleneck Sweater’ en aan de muur ‘The Backpack’ van Teym. Fotografie Joanne de Lijster

Confronterende productieaantallen

Ze werd voor het eerste geconfronteerd met de productiezijde van de mode-industrie toen ze stage liep bij H&M. Daarna, eerst studeerde ze cum laude af aan ArtEz, werkte ze als ontwerper bij het prestigieuze Karl Lagerfeld.

“Ik was opgeleid als ontwerper, bij H&M zag ik pas de enorme productieaantallen. Dat was wel confronterend. Bij een high end merk als Karl Lagerfeld hebben mensen vaak een ander beeld. En natuurlijk zijn de materialen waarmee je werkt van hogere kwaliteit, maar ook in het hoge segment zijn er de grote orders en moet alles snel. Er is nauwelijks tijd om een item te testen en aan te passen, zodat je uiteindelijk een beter product op de markt brengt. Uiteindelijk heb ik ontslag genomen. Het voelde niet prettig meer om onderdeel te zijn van dit modesysteem.”

Verduurzaming van de mode-industrie betekent voor haar dan ook vooral het terugdringen van de productieaantallen en -snelheid. “Want,” zegt ze, “je kan nog zulke duurzame materialen gebruiken, maar als je standaard overproduceert en 52 collecties per jaar lanceert, dan is je bedrijfsmodel in de basis niet duurzaam.” Met Teym heeft ze nu de vrijheid en tijd om mode-items te maken waar ze écht achterstaat. Niet zomaar een collectie met kleding, maar bewezen klassiekers van mooie materialen en met een goede pasvorm, zodat ze iedereen mooier maken, zelfvertrouwen geven en vooral: langer mee gaan.

Alle items vind en koop je op www.teym.us. Wil je het kledingstuk toch even voelen en passen? Dat kan, zeven dagen per week in het atelier van Teym aan de Nieuwezijds Voorburgwal 256-1, Amsterdam. Maak alleen wel eerst even een afspraak: customercare@teym.us of 020 2613876. Als je je inschrijft voor de nieuwsbrief (zie op de pagina rechtsonder aan) krijg je 10 euro korting op je eerste aankoop.

CV Maxime

Werkervaring

2014-heden: oprichter, eigenaar en ontwerper, Teym
2012-2015: Junior accessoires designer, Karl Lagerfeld
2012 (3 maanden): trainee design assistent, Karl Lagerfeld
2011 (5 maanden): trainee designer vrouwenmode, H&M

Opleiding

2008-2012: Fashion Design, ArtEZ

Video samenwerking Teym en The Woolmark Company

Interessante links

Het slow fashion statement van Team X Detale

Maxime stond afgelopen oktober samen met Anne Mertens van modelabel Detale op Dutch Design Week. Samen presenteerden ze hun ‘slow fashion manifesto’.

1. Slow and steady wins the race

We create one product at a time instead of an entire collection. This makes it possible to maintain a slower, more focused pace of product development and results in carefully considered products. No overhyped seasonal collections or pandering to short-lived trends.

2. Invest in a long-lasting wardrobe

We only create products that you genuinely want. Imagine the feeling of your favourite jeans. What if your entire wardrobe consisted of favourites? We create pieces you simply can’t wait to use, and that won’t go out of style either.

3. Expert quality only

At Teym, quality materials are equally important as great design. We believe that a good product isn’t made to be worn for only one season. The Teym wardrobe is made to be cherished, and if you take care of it, it’ll take care of you for years to come.

4. Sustainability is a bonus, never a compromise

Many of us currently eat, sleep and breathe a newfound religion of everything ‘green’. But, in fashion, ‘green’ is often dusty, boring and expensive. We want you to have it all; it’s all about efficiency, localism, authenticity and maximizing product lifespan. With Teym, you don’t have to compromise on style or substance.

5. Pay for the product, not the logo

We believe in transparency, so we only work with like-minded people and companies that share our values. Our efficient way of working means that we can eliminate expensive marketing and retail markups and give you access to luxury quality without luxury prices. We keep the chain of supply short so that we can be sure that nobody loses out.

TEYM-dutch-design-week-2017

Maxime en  Anne van slow fashion brand  Detale bij hun stand  op de Dutch Design Week. Fotografie Sas Schilten

Meer #changemakers van Nederlandse bodem

Menno-van-Meurs-Tenue-de-nimes-fotograaf-Lennert-Antonissen

“Quality prevails” bij denimspecialist Tenue de Nîmes

Menno is eigenaar van Tenue de Nîmes, één van de beste denimwinkels in Nederland. “Jeans is een kledingstuk van ons allemaal. Dat vind ik fascinerend.” Lees meer

Lennert-Antonissen-Cécile-Scheele-portret

Pionieren met duurzame mode

Het wordt mensen lastig gemaakt om verantwoorde kledingkeuzes te maken, vindt mode-ondernemer Cécile Scheele. Daar wil ze verandering in brengen. Lees meer

Hempje-logo-clarent-savi-fotograaf-lennert-antonissen-our-world-cover

Van hipster tot huisvrouw; iedereen draagt Hempje

Hij bestelde een rol blanco stof en begon te pielen. Totdat hij een product had gemaakt waarvan hij dacht, dit is het. Kledingmerk ‘Hempje’ was geboren. Lees meer

Geen reactie's

Geef een reactie