Verduurzaming van de mode-industrie: onderschat het MKB niet

Ze komt zelfverzekerd over en is een tikkeltje nonchalant gekleed, streepjesjurk en gympies. Het kan, want vandaag werkt Marijn voor haar eigen bedrijf De Groene Strik. De outfit zou ze minder snel uit de kast trekken voor een werkdag aan de Amsterdamse Zuidas, waar ze werkt op het hoofdkantoor van ABN AMRO. Bij de grootbank werkt ze als adviseur risico en beleid op gebied van milieu, sociale en ethische kwesties. Meerdere malen heeft ze onderzoek gedaan naar de modesector en sprak met mode-ondernemers uit het MKB en de duurzaamheidteams bij de grote modemerken.

Dit is een #changemakers verhaal en long read. In deze rubriek vertellen we de verhalen van modeontwerpers en -ondernemers die een visie hebben op de industrie en vernieuwing brengen.

Interview met Marijn de Haas

Directeur De Groene Strik en adviseur risico en beleid op gebied van milieu, sociale en ethische kwesties bij ABN AMRO

De afgelopen paar jaar is in Amsterdam het aantal internationale modeketens toegenomen. Alles draait om het vullen van de grote shopping bags die in de vaak grote winkels klaarhangen. Als je het mij vraagt, werkt dit overconsumptie van kleding in de hand en daar ben ik niet echt een voorstander van. De gekte rondom steeds meer goedkope kleding willen hebben, bereikte voor mij begin dit jaar zijn grens. Ik heb toen samen met een vriendin (Maryse Hazelzet) en het geld wat ik had verdiend met mijn eerste klus voor De Groene Strik, de Krijg de Klere{n} campagne opgezet.

De campagne bestaat uit vier filmpjes die herkenbare momenten uit het dagelijkse leven laten zien. Ze doen je beseffen dat de manier waarop we met kleding omgaan absurd is. Wanneer iets kapot is en het kan worden gerepareerd, dan doen we dat. Maar kleding wordt weggegooid en weer nieuw gekocht. Met de campagne willen we meer bewustzijn creëren over ons koopgedrag en wat de consequenties zijn voor de wereld waarin we leven, en dat begint al bij de jeugd. We zijn daarom aan het kijken hoe we de campagne kunnen omvormen tot een educatieprogramma voor jongeren.

“Bewustzijn creëren over ons koopgedrag en wat de consequenties zijn voor de wereld”

Marijn-de-Haas-expert-duurzame-mode-la-maison-de-sophie

Marijn voor de Amsterdamse concept store La Maison de Sophie. De trui is van het Amsterdamse merk Ink&Co. Fotografie door Joanne de Lijster

Maar er ligt denk ik ook een rol voor de media. Het zou helpen als mode-, lifestyle magazines en ook influencers – die juist ook jongeren aanspreken, zich duidelijker zouden uitspreken over het belang van bewust consumeren. Ook zouden ze vaker kunnen laten zien wanneer modemerken initiatieven ondernemen om te verduurzamen. Een aantal grote merken is misschien nog geen duurzaam bedrijf, maar ze zijn wel serieus bezig hun negatieve impact op de wereld te verkleinen. Dat mag best vaker door de media gezegd worden. En natuurlijk moeten we ook eerlijk blijven. Wanneer bedrijven problemen actiever zouden moeten oppakken, moeten ze daarop aangesproken worden.

Doe wat je kan, ook als kleine marktspeler

Je ziet nu dat grote modemerken vooruitgang boeken op gebied van transparantie. Ze kunnen bijvoorbeeld beter laten zien hoe hun keten in elkaar zit. Vaak zijn ze ook aangesloten bij initiatieven als de Sustainable Apparel Coalition en Better Cotton Initiative. Heel goed, alleen deze grote initiatieven zijn vaak minder geschikt voor het midden- en kleinbedrijf (MKB). Je ziet dus een soort leegte als het gaat om initiatieven die MKB-modebedrijven helpen te verduurzamen. Vandaar dat de Sustainable Fashion Guide die de ABN AMRO in 2014 publiceerde specifiek gericht was op het MKB. En ik met mijn eigen bedrijf, De Groene Strik, ook heb gekozen voor een focus op het MKB-segment.

Sinds juli 2016 hebben we in Nederland ook het convenant Duurzame Kleding en Textiel, dit is toegankelijk voor het MKB. Alleen in de Randstad lijken we soms te denken dat alle mode-ondernemers in Nederland weten wat het convenant precies doet en wat zij voor hen kan betekenen. Ik vraag mij dat af.

Wel is er de afgelopen jaren veel veranderd. Vier jaar geleden sprak ik nog weleens een ondernemer die bij het woord duurzaamheid mij aankeek alsof ik van een andere planeet kwam, dat is nu echt niet meer zo. Elke ondernemer probeert op zijn of haar manier wel iets te doen. Dat ‘iets’ kan alleen van alles betekenen, van vrijwel niets, tot een charity actie of tot actief meer grip willen krijgen op de eigen keten.

“Je ziet een leegte als het gaat om initiatieven die MKB-modebedrijven helpen verduurzamen”

Marijn-de-Haas-de-groene-strik

Marijn draagt uit oorbellen en trui (Ink&Co) uit de concept store La Maison de Sophie. Fotografie door Joanne de Lijster

Fashion is geen Food

Kleding maken op een duurzame manier, klinkt misschien logisch. Maar wat veel mensen niet beseffen, is dat de keten in de mode-industrie ontzettend complex is. Textiel zit echt over de hele wereld en voordat een kledingstuk in een winkelrek hangt, is het product door vele schakels en handen gegaan. Deze keten is complexer dan die van ons voedsel dat in de schappen van de supermarkt ligt. De analogie food en fashion horen we steeds vaker, maar gaat dus niet helemaal op.

Zelfs de grote merken kunnen vaak niet vertellen waar hun katoen precies vandaan komt. En daar gaat wat mij betreft duurzaamheid ook over. Zorg dat je weet wat je impact is, waar die ligt in de keten en neem vervolgens je verantwoordelijkheid. Je kan niet alles, zeker niet als je een kleine speler bent in de markt, maar doe wat je kan. Dat is ook wat ik probeer te doen binnen mijn eigen bedrijf en ik vertel dit ook de ondernemers die ik begeleid.

En natuurlijk, als een merk met een groot internationaal bereik besluit alleen nog maar biologisch katoen te gebruiken, heeft dat veel meer impact dan wanneer je als kleine ondernemer dat besluit neemt. Het MKB legt het in marktwaarde ook af tegen het handjevol internationale modebedrijven actief op de Nederlandse markt. Maar bij elkaar zijn het wel héél veel bedrijven. Als het gaat om het verduurzamen van de modesector, moeten we het MKB dus niet onderschatten.

Duurzaamheid is tegenwoordig een containerbegrip. Iedereen roept het, maar bedoelt iets anders. Dit is wat Marijn eronder verstaat:

Duurzaamheid betekent voor mij verantwoordelijkheid nemen, als consument, als bedrijf en als overheid. Je neemt verantwoordelijkheid als je nadenkt over de effecten van jouw handelen op mens en milieu en de eventuele schade als gevolg zoveel mogelijk beperkt. Uiteindelijk gaat het erom dat de aarde gezond en leefbaar blijft en iedereen op deze wereld kans heeft op een menswaardig bestaan.

CV Marijn

Werk
2012-heden: Adviseur risico en beleid op gebied van milieu, sociale en ethische kwesties, ABN AMRO
2015-heden: Directeur, De Groene Strik
2013-2015: Voorzitter werkgroep Duurzaam Ondernemen en Mensenrechten en Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten

Opleiding
2010-2012: MA Internationaal Publiekrecht, Universiteit Leiden
2007-2010: BA Rechten, Universiteit van Amsterdam

Bij La Maison de Sophie

Voor dit artikel koos Marijn ervoor gefotografeerd te worden bij La Maison de Sophie. Een niet al te grote, maar fijne concept store in de Amsterdamse Jordaan met veel lokale ontwerpers en die wordt gerund door Sophie. Je voelt je er meteen thuis met de toffe huiskat en het lekkere kopje koffie. Loop dus vooral een keertje binnen, adres is: Eerste Boomdwarsstraat 10h, Amsterdam.

Marijn-de-Haas-duurzaamheid-ABN-Amro

Bij La Maison de Sophie. Fotografie door Joanne de Lijster

Geen reactie's

Geef een reactie